Saturday, January 29, 2011

ALIRAN-ALIRAN TEOLOGI ISLAM - المذاهب العقائدية الإسلامية

المذاهب العقائديةالإسلامية
 (Aliran-Aliran Teologi Islam)
Kajian Komparatif
Penerbit : Universiti Sains Islam Malaysia
Tebal Halaman: 453
Font: 14 (Traditional Arabic)
ISBN: 978-967-5295-42-3 (Perpustakaan Negara Malaysia)
Buku ini membahas secara terperinci:
- Sejarah penubuhan, perpecahan dan perkembangan terkini aliran-aliran teologi dalam Islam, bermula dari Khawarij -dengan konsentrasi pada Ibadiyah-, Mu’tazilah, Asy’ariah, Maturidiyah dan Zahiriah.
- Ilmu kalam dan perannya pada masa modern.
- Ilmu Kalam (teologi Islam) dari perspektif ulama Fiqh, Tafsir dll.
- Metodologi tiap-tiap aliran teologi Islam dalam menilai dan memantapkan permasalahan aqidah.
- Sikap tiap-tiap aliran teologi dalam menilai persoalan, masalah, problematika dan perdebatan mereka dalam masalah teologi seperti,  Wujud Allah, Keesaan Allah, Sifat-sifat Allah, Iman & Islam, Perbuatan Allah & manusia, Keadilan Allah, Tragedi Khalqul Qur’an, Hari Kiamat, di samping penjelasan tentang sudut dan sisih persamaan dan perselisihan pandangan para teolog Islam.
         Pada setiap akhir pemaparan satu isu aqidah, penulis memberikan ulasan perbandingan yang disertai dengan penilaian (analisa dan kritik).
         Buku ini pada dasarnya adalah buku perbandingan teologi Islam, dan bertujuan untuk memberikan pemahaman tentang peranan para ulama kalam (teolog Islam) dalam membina aqidah islam, yang dimulakan dengan pembentukan aliran, dan dalam perjalanan dan perkembangannya dipenuhi dengan berbagai perselisihan dan perdebatan ilmiah. Dalam buku ini dijelaskan bahwa segala yang diperdebatkan oleh ulama kalam tidak menyentuh hal-hal asasi tauhid dalam arti mereka semua sepakat pada dasar tauhid (Ushul), dan hanya berbeda pada cabang permaslahan tauhid (far’iyyah). 
          Buku ini juga menjelaskan bagaimana sikap ulama Fiqh dan lainya tentang kedudukan ilmu kalam, yang oleh para ulama kalam sendiri mengaku bahwa fokus dan sasaran ilmu ini adalah untuk membantah tudingan-tudingan atau kritikan-kritikan non muslim terhadap aqidah Islam.

0 komentar:

Post a Comment